tisdag 12 januari 2010

Vargen ÄR ett hotat "gosedjur"


gosedjursvarg
Gosedjursvarg (från: Timber Wolf Stuffed Animal)

SVD publicerade idag (12/1) en debattartikel om vargjakten, vilken har titeln "Vargen inget hotat gosedjur".

Förutom att debattartikeln bygger på faktafel och myter (se min förra post om vargen här) så ger artikelförfattaren Mörner sina meningsmotståndare åsikten att de skulle tycka vargen vara ett gosedjur.

Det är ett intressant retoriskt grepp som alltså syftar på att folk som inte delar hans åsikter, om att vi bör skjuta vargen, inte har en realistik syn av djuret. Jag har dock i stort sett aldrig stött på åsikten att vargen inte skulle vara ett rovdjur och kan utgöra en fara. Däremot har jag mött detta ett par gånger då det gäller björn; ibland tenderar folk att glömma hur farlig en björn är om du skulle möta en.

Vad det gäller om vargen är hotat eller ej, verkar inte Naturskyddsföreningen dela Mörners åsikt att vargen inte skulle vara hotad. Mer om detta kan läsas i DNs artikel Naturskyddsföreningen anmäler vargjakt till EU. Vilka litar ni mest på? Organisationer som Naturskyddsföreningen och Rovdjurföreningen eller Jägareförbundet? Jag vet själv vilkas argument som jag finner mest underbyggda.

I hela debatten verkar de största skillnaderna finnas i värderingarna. Jag kan bara säga att jag inte tycker att det är självklart att människan ska ha rätt att skjuta andra djur till höger och vänster oavsett om de utgör hot eller inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag litar på Naturskyddsföreningen eller Jägareförbundet? Jag tror att när de forskare som har arbetat med varg t.ex. Olof Liberg och Håkan Sand säger att den nu genomförda jakten är OK så är den nog det också!

Ranter sa...

Förtydligande till anonyms svar, exempel är http://svt.se/2.33831/1.1834074/vargjakten_inget_hot_mot_vargstammen?lid=puff_1834074&lpos=bild

Ranter sa...

@anonym: Det finns en del att läsa om ämnet på http://www.cefos.gu.se/forskning/hotellerhotad/ . I en av rapporterna sägs detta: "En särskild forskargrupp kom fram till att det skulle behövas 5000 vargar i hela Skandinavien för att garantera en långsiktig överlevnad och undvika genetisk utarmning" .

Våran vargstam bör då ökas till ungefär 1600-1700 vargar. Annars är vargen hotad. Det jag tror Olof Liberg at el menar är att detta års jakt i sig inte betyder att vargen kommer att gå under.