måndag 28 december 2009

Januaripank

Nu i mellandagarna funderade jag på hur det kan komma sig att alla är så urpanka i januari. Jag vet från en vän som jobbade inom detaljhandeln att januari är månaden då handeln står still.

Det är till viss del förståeligt, men jag har för mig att hela januaris försäljning brukar landa på ungefär samma summa som en hektiskt dag under julhandeln. Det kan vara en smärre överdrift men ändå! Hur kan vi vara så köpglada i december men inte ha en krona att spendera under januari?

Jag kan förstå att julklapparna gör en pank, men vi får ju lön precis innan jul. Går alla pengar till nyårsskumpan? Eller är det så att folk lånar massa pengar till julhandeln som sedan måste betalas tillbaka? Eller väntar alla till dan innan julafton med att köpa julklappar och på så sätt även bränner hela decemberlönen på julklapparna? Eller är det mellandagsrean som är boven i dramat här? En annan, tråkigare förklaring är att årsskiftet för med sig massa kostnader i form av träningskort, försäkringar, terminsavgifter, osv.

Kanske är det helt enkelt en kombination av allt detta som gör oss januaripanka. Vad tror ni?

Inga kommentarer: